Followers

Satu lagi pengembaraan kami

Saturday, June 6, 2009

Pada cuti semester kali kami berpeluang untuk pergi bercuti ke Pulau Tioman. Perancangan asal nak bercuti ke sabah, negeri di bawah bayu. Tp tak jd sbb ada mslh tiket , mahal sgt.. pergi je dah nak dekat RM 3000. Mane nak cari duit byk tu... Jd plan ditukar ke Pulau Tioman.. so abah cari la kontak dr kwn2 lame yang ddk kat kampong. Jmp la dgn kwn lame ummi mase. Dia ni satu kelas ngan umi mase form 4 dan form 5. Kebetulan plk dia ni yang bernama Zainuddin, kami pggl pak cik zai je, kontraktor yg agak famous la kat Tioman tu. So dia dah plan kan sume skali. Dari tempat menginap, tempat makan dan aktivit2 skali.. nak tau cuti ni kami paling jimat skali, sbb sumer skali dia yang tanggung. Sy mmg cukup kagum ngan dia. Dia ade 9 biji tongkang yang angkat bhn2 mentah untuk kerja2 pembinaan kat sana. Tau brp harga skali perjalanan kalo gune tongkan tu? Dah nak dkt 50 000 ringgit...mane x kaye dia tu..kereta mewah je ade 4 biji. Satu lg kalo sebut je name dia kat orang2 Tioman tu semua orang kenal.. dari family kami 7 orang campur plk 5 org dr family pak cik zai dan 8 lg bdk perempuan,kwn2 anak pak cik zai yang sulung. Tapi tak sempat pon nak kenal semua. Ade tiga empat org je yg kenal. Ain,huda,aina..lain2 x knl.

Hari Pertama.....

Kami bertolak melaui jalan laut dari Sarang Tiong, kat pejabat operasi dia jgk la, kat tepi sungai endau. Kami menaiki bot laju hak persndirian pak cik zai. Blh tahan la laju bot dia sbb bot tu pakai 2 enjim 200 kausa kuda. Perjalan ambil masa lbh kurang 45 minit. Slps 45 kami tiba di Jeti Pulau Tioman. Kat jeti ni byk kapal layar dr laur Negara, Australia, german dan England. Sampai dah ade 2 biji Ford Ranger yg nak bawa kami ke resort. Kami terus bergerak ke tempat penginapan. Kami menginap di Berjaya Golf Resort. Dengar name resort ni mcm gempak. Mmg gmpk pon. Agak2 satu bilik brp harga dia. RM 600. Dah la mhl, pak cik zai tempah connecting room plktu . dah jd RM 1200 semalam. So kami meginap selama 4 hr 3 mlm. Kire la sendiri..tp kami tak keluar duit pon untuk penginapan. Pak cik zai dah settlekan.. byk betul duit dia. Pastu biliknya mmg puas hati la...
Petang tu kami ronda2 pulau naik Ford Ranger yg disewa oleh pak cik zai. Pak cik zai lg.. lokasi pertama TAT Turtle Sanctuary. Pusat pemeliharaan penyu ni baru je dirasmikan pd 8 Mei 09. Kat situ dah ade byk gak sangkar penyu. Yang baru menetas pon ade. Kami sempat la tgk..penjaga tu akan lepaskan mlm tu. Kemudian gi Taman Laut Pulau Tioman. Kami beli la skit roti pastu campak kat ikan. Mcm yg prnh buat kat tasik UTP.

Hari Kedua....

Perjalanan kami bermula pkl 9 pagi. Hari ni kami outing. Orang sana guna istilah outing untuk wat aktiviti kat pulau2 berhampiran. Jd kami dibawa ke sebuah pulau untk snorkelling. Perjalanan ni skjp je.. Ni first time buat sy. Jd masing dah ready dgn life jaket dan google. Jd kami pon terjun terus masuk laut. Ikan mmg byk.jinak2 plk tu. Mmg seronok.bahkan 2 ronok. Satu lagi first time jumpe gamat yang msh hidup. Siap gi pegang lg.

Hari Ketiga....

Perjalanan kami bermula pd pkl 9 pg slps sarapan kat resort tu. Hari ni kami pergi Kg Juara. Kg ni letaknya di sebelah satu lg pulau tioman. Kalo nak ke kg juara ni blh naik bot, kene ikut laut la. Tp kami ikut jln darat. Kebolehan Ford Ranger digunakan sepnuhnya. Mane tak nya, kecuraman bukit tu cecah 50 darjah. Pemandu kami Abg Mat. Dia blh kire pro la gune ford ranger tu. Abah tak berani nak drive. Jalan dia mmg chalenging. Perjalan amik masa dlm 20 minit. Sampai2 je kg juara kami dijamu dgn makan tgh hari. Lauk yang special, pelanduk masak kurma. Lepas makan kami melawat satu lg TAT Turtle Sanctaury. Yang ni kecil skit tp siap ade kolam untuk penyu kurang upaya. Name penyu tu Jo. Dia buta.jd dia tak boleh ddk kat laut. Tapi yg ni ade penjaga dia. Name dia Charlie datang dr US. Jd dengan kebolehan yg skit ni, try la borak ngan dia pasal penyu kat Malaysia ni..yang laen dgr je pasal segan nak tny dlm English.

1. Unknown said...:

wah..sonok bejalan..hehe....meh a plan..tuk geng2 kte..hehe

1. fatima azmi said...:

weh..best nye jejalan..nk ikot!!!
    ko xajak aq pn..:(

btw, asal da lame xonline? windu cousin aq yg sorang neh seh..mentang2 la cuti, bercuti sakan eh ko.. hhohohoho

1. zahin razak said...:

huhu dah lame x holiday cam ni..
    ni pon org sponsor
    mane blh tolak...

to acap.
    nnt kite wat trip la ke mane2 yek..

to iema
    skrg ni musim cuti , so kene luangkan mase ngan family la..

1. ir_nauf said...:

best nye.. trip aq ke tioman dlu x best cmtu.. wah2.. kalo plan utk jejln kite2, jgn lupe ajak aq k.. :D