Followers

Kembali ke Sawah

Tuesday, September 29, 2009


Salam Lebaran kepada sahabat2 sekalian...
Gmabar2 yg kat atas ni diambil mase raya pertama di kampung ku yg satu, Kampung Semaloi, Endau Mersing sbb rumah atok belah umi ngn abah dlm kampong yg same... So xde masalah nak balik mane kalo raye... Cuma kali ni ade kelainan sbb raye pertama di rumah Tok Bak ( atok sblh Umi). kami jd tuan rumah.. Sampai2 je kat situ kami terus gi Bandar Endau beli kerusi dan meja makan baru.. Ptg tu pulak kene tlg abah sembelih ayam.. Abah kempunan nak mkn ayam kampung. Mulanya tok bak dah tangkap 3 ekor, pastu die lepaskn sekor sbb balung die cacat skit. Pastu mase nak gi sembelih yg 2 lg tu, blh plk terlepas sekor. Buat mase stil xde masalah kalo tgk darah ayam.
Kesokan harinya, tibalah Hari Raya... Lps solat sunat hari raya, berkumpullah semua adik beradik umi yg 3 org kat rumah tok bak. Masing2 gdn tema warna raya masing2. ade ungu, hijau ngn biru.. Pink belum tersenarai. Lps zohor baru kami gerak ke rumah Tok Mak. Mcm biase kene ikut umi abah gi raye rumah atok2 and mak cik2 kat sekitar Mersing. Kali ni kami x beraye ke Rompin sbb thn lps dah pegi. Blh plk...
Raya kedua kami dah balik Kluang sbb raya ketiga ade mjls nikah anak kwn Umi. Plus abah kene jd wakil keluarga pengantin perempuan. Pstu esoknye balik JB semula... Sehari lps tu balik kampung semula sbb mak sedara bertunag plk... skali lg abah jd wakil keluarga pengantin prmpuan.. Byk tuah nye tu... Habis beraya sakan, smp assignmnet di anak tirikan.. So musim raya dah abis...kene focus study, assingments, report, quiz and exam plk... lg sebulan nak final exam....
p/s: kepada sahabat, sama ke warna baju raye thn ni?

Inilah situasi bile rumah Tok Mak dserang anak2 dan cucu2...

8 comments:

  1. sEeKeRZ said...:

    bagus pun korang,blk kmpg ade sawah..mode tenang,aman je.aku,balik2 kampung ade sawit..

  1. zahin kasturi said...:

    sawit pn ok...
    ko blh pikir mcm mane nak maximise kan penggunaan sawit..

  1. balik kampung ade sawah, balik kampung ade pasir.

    akak?

    padang pasir je ade kat sini ni.
    haih~

  1. zahin kasturi said...:

    padang pasir penuh rahmat dan berkat xpe kak nisah...

  1. ChE AtEn♥♥ said...:

    uish..
    same. beli kain kt kedai yg sama kah?
    lalala~

    sawah.best.tp... takde pacat ke. err..

  1. zahin kasturi said...:

    same?? isyh3...kedai nagoya...
    pacat sure la ade...
    dulu la amse kecik2, kalo kat kmpg, maen kat sawah la..

  1. ZEROO said...:

    nk g pangkor ni????

  1. ZEROO said...:

    clap2.. ble nk g pangkor ni???